Experimental research on the appropriate binder for the bonding layer between an asphalt concrete cover and a concrete bridge deck surface
Email:
chieu1256@utc.edu.vn
Keywords:
adhesive, adhesion strength, shear strength, tensile strength, hot asphalt concrete, ultra-high-performance concrete
Abstract
When renovating, upgrading and enhancing reinforced concrete bridge deck surfaces, design consultants often choose an asphalt concrete cover. There are many factors affecting the quality of a composite structure in which the upper layer is an asphalt concrete cover and the lower layer is a Portland cement concrete such as the quality of the asphalt concrete layer (AC) and the between the upper and lower layers. The strength of the adhesion layer between the two layers depends on the surface characteristics of the bridge’s concrete slab, and the type and proportion of the adhesive material. This article presents experimental results of the strength of the adhesion layer between a concrete layer and an ultra-high-performance concrete (UHPC) layer using the flat shear and tensile test model. Three types of adhesion materials, namely Nova bond asphalt emulsion, CRS-1P Polymer emulsion and Hyper Primer adhesive were selected for the research. The experimental results allow engineers to choose an appropriate type and ratio of adhesives for similar composite structuresReferences
[1]. Bộ Giao thông vận tải, 22 TCN 211:2006: Áo đường mềm-Các yêu cầu thiết kế, 2006.
[2]. Bộ Giao thông vận tải, 22 TCN 356:2006: Quy trình công nghệ thi công và nghiệm thu mặt đường bê tông nhựa sử dụng nhựa đường Polime, 2006.
[3]. Bùi Thị Quỳnh Anh, Nghiên cứu ảnh hưởng của áp lực pháp tuyến đến khả năng chịu cắt trượt giữa hai lớp bê tông nhựa, Luận án tiến sĩ kỹ thuật, Trường Đại học Giao thông vận tải, Hà Nội, 2020.
[4]. Nguyễn Ngọc Lân, Nghiên cứu ứng xử dính bám và các giải pháp nâng cao chất lượng dính bám giữa các lớp bê tông asphalt trong kết cấu áo đường mềm ở Việt Nam, Luận án tiến sĩ kỹ thuật, Trường Đại học Giao thông vận tải, Hà Nội, 2016.
[5]. Trần Thị Cẩm Hà, Nguyễn Quang Tuấn, Trần Anh Tuấn, Hoàng Việt Hải, Ứng xử chịu cắt của lớp phủ bê tông nhựa và vật liệu dính bám Epoxy trên bản thép, Tạp chí Khoa học Giao thông Vận tải, 66 (2018) 12-18.
[6]. Bộ Khoa học công nghệ, TCVN 9490:2012: Bê tông-Xác định cường độ kéo nhổ, 2012.
[7]. AASHTO TP 114-18: Provisional standard method of Test for Determining the interlayer shear strength (ISS) of asphalt pavement layers, 2018. https://standards.globalspec.com/std/13399734/AASHTO%20TP%20114
[8]. ASTM C1583-13: Standard test method for Tensile strength of concrete surfaces and the bond strength or tensile strength of concrete repair and overlay materials by direct tension (pull-off method), 2013. https://www.astm.org/c1583-04.html
[9]. Bộ Giao thông vận tải, 22 TCN 319:2004: Tiêu chuẩn vật liệu nhựa đường Polyme, yêu cầu kỹ thuật và phương pháp thí nghiệm, 2004.
[10]. Taiyu Kensetsu co.,ltd, Material safety data sheet consists of resin and hardener, 2010. https://www.henryschein.ca/MSDS/1058652.pdf
[11]. Bộ Khoa học công nghệ, TCVN 8819-2011: Mặt đường bê tông nhựa nóng, yêu cầu thi công và nghiệm thu, 2011.
[12]. Bộ Khoa học công nghệ, TCVN 8820-2011: Hỗn hợp bê tông nhựa nóng- Thiết kế theo phương pháp Marshall, 2011.
[2]. Bộ Giao thông vận tải, 22 TCN 356:2006: Quy trình công nghệ thi công và nghiệm thu mặt đường bê tông nhựa sử dụng nhựa đường Polime, 2006.
[3]. Bùi Thị Quỳnh Anh, Nghiên cứu ảnh hưởng của áp lực pháp tuyến đến khả năng chịu cắt trượt giữa hai lớp bê tông nhựa, Luận án tiến sĩ kỹ thuật, Trường Đại học Giao thông vận tải, Hà Nội, 2020.
[4]. Nguyễn Ngọc Lân, Nghiên cứu ứng xử dính bám và các giải pháp nâng cao chất lượng dính bám giữa các lớp bê tông asphalt trong kết cấu áo đường mềm ở Việt Nam, Luận án tiến sĩ kỹ thuật, Trường Đại học Giao thông vận tải, Hà Nội, 2016.
[5]. Trần Thị Cẩm Hà, Nguyễn Quang Tuấn, Trần Anh Tuấn, Hoàng Việt Hải, Ứng xử chịu cắt của lớp phủ bê tông nhựa và vật liệu dính bám Epoxy trên bản thép, Tạp chí Khoa học Giao thông Vận tải, 66 (2018) 12-18.
[6]. Bộ Khoa học công nghệ, TCVN 9490:2012: Bê tông-Xác định cường độ kéo nhổ, 2012.
[7]. AASHTO TP 114-18: Provisional standard method of Test for Determining the interlayer shear strength (ISS) of asphalt pavement layers, 2018. https://standards.globalspec.com/std/13399734/AASHTO%20TP%20114
[8]. ASTM C1583-13: Standard test method for Tensile strength of concrete surfaces and the bond strength or tensile strength of concrete repair and overlay materials by direct tension (pull-off method), 2013. https://www.astm.org/c1583-04.html
[9]. Bộ Giao thông vận tải, 22 TCN 319:2004: Tiêu chuẩn vật liệu nhựa đường Polyme, yêu cầu kỹ thuật và phương pháp thí nghiệm, 2004.
[10]. Taiyu Kensetsu co.,ltd, Material safety data sheet consists of resin and hardener, 2010. https://www.henryschein.ca/MSDS/1058652.pdf
[11]. Bộ Khoa học công nghệ, TCVN 8819-2011: Mặt đường bê tông nhựa nóng, yêu cầu thi công và nghiệm thu, 2011.
[12]. Bộ Khoa học công nghệ, TCVN 8820-2011: Hỗn hợp bê tông nhựa nóng- Thiết kế theo phương pháp Marshall, 2011.
Downloads
Download data is not yet available.
Received
10/05/2022
Revised
30/05/2022
Accepted
14/06/2022
Published
15/06/2022
Type
Research Article
How to Cite
Lã Văn, C., Lương Xuân, C., Nguyễn Chí, C., & Nguyễn Trịnh Trọng, P. (1655226000). Experimental research on the appropriate binder for the bonding layer between an asphalt concrete cover and a concrete bridge deck surface. Transport and Communications Science Journal, 73(5), 574-587. https://doi.org/10.47869/tcsj.73.5.10
Abstract Views
380
Total Galley Views
304





