A study on real measured settlement analysis and settlement forecast of high-speed railway foundation

  • Phong Nguyen Hong

    TCQM Transport contruction and quality management bureau, Ministry of Transport, Vietnam
  • Chien Chu Quang

    University of Transport and Communications, No 3 Cau Giay Street, Hanoi, Vietnam
Email: chuquangchien@utc.edu.vn
Keywords: High-speed railway, roadbed settlement, settlement prediction, real measured settlement simulation.

Abstract

High-speed rail has a very strict settlement control requirement over the project life. The controlled settlement amount is usually less than 15 mm. In order to achieve such strict controlled conditions, special methods are also required during the roadbed construction, the monitoring period and the settlement prediction, those are with great differences compared to the methods currently being used in Vietnam. This article conducts a real measured settlement analysis of the roadbed to propose calculation method of the settlement prediction. The results show that in case of large settlement, it is recommended to use the ground settlement observation results as input data and three parameters to quality control of settlement simulation prediction. In case of small settlement, it is recommended to use the measured data from the settlement monitoring sheet and the cross-section settlement monitoring tube (for reference). Also, it is recommended to use the three-point method and the two-line extension method for simulation the settlement actually measured and settlement prediction after construction.

References

[1]. Lê Văn Cừ, Lê Hải Hà, Kết cấu tầng trên đường sắt, Nhà xuất bản Xây dựng, 2013.
[2]. Phạm Văn Ký, Lương Xuân Bính, Trần Anh Dũng, Tính toán thiết kế và thi công Đường sắt không đá kiểu tấm bản, Nhà xuất bản Giao thông vận tải, 2013.
[3]. Nguyễn Thanh Tùng, Lê Văn Cử, Bùi Thị Trí, Giáo trình nền đường sắt, Nhà xuất bản Giao thông vận tải, 2005.
[4]. Chu Quang Chiến, Nguyễn Hồng Phong, Nghiên cứu lựa chọn phương pháp quan trắc lún nền đường sắt tốc độ cao dạng tấm bản, Tạp chí Giao thông vận tải, 10 (2020) 79 - 83.
[5]. Cộng hoà Nhân dân Trung hoa, Bộ Đường sắt, Quy phạm thiết kế đường sắt cao tốc (thực hành) (TB10621-2009), Nhà xuất bản Đường sắt Trung Quốc, 2005.
[6]. Bộ Đường sắt, Trung tâm Quản lý công trình đường sắt, Sổ tay kỹ thuật quan trắc, đánh giá biến dạng đường sắt trong quá trình khai thác, Nhà xuất bản Đường sắt, Bắc Kinh, 2009.
[7]. Cộng hoà Nhân dân Trung Hoa, Bộ Đường sắt, Hướng dẫn kỹ thuật điều kiện lắp đặt đường sắt dạng tấm bản, Nhà xuất bản Đường sắt, Bắc Kinh, 2009.
[8]. Hồ Nhất Phong, Nguyên lý thiết kế nền đường sắt cao tốc dạng tấm bản, Nhà xuất bản Đường sắt Trung Quốc, 2009.
[9]. K. Kliesch, S. Johmann, Y. El-Mossallamy, T. Neidhart, Zur Setzungsprognose bei Erdbauwerken mit Fester Fahrbahn-Erfahrungen an 43 km Neubaustrecke, Vortrage zur Baugrundtagung 2002 in Mainz, Verlag Gluckauf GmbH, Essen, 289–297, 2002. https://www.irb.fraunhofer.de/literaturbeschaffung.jsp?id=2003039002155&from=rss
[10]. E.-M., Christgau, U. Bausch, Planning of the slab track, Cologne-Rheine/Main railway line Contract Section B, Influence of deformation and settling, Colloquium on Railway Technology, TU Darmstadt, 2000.
[11]. S. Gheed, Kỹ thuật quan trắc và đánh giá biến dạng lún của đường sắt cao tốc dạng tấm bản - Kinh nghiệm đường sắt Đức khi xây dựng 43km đường sắt tuyến Shinkansen, Báo cáo hội nghị giao lưu về biến dạng lún nền đường của Trung tâm Quản lý công trình công trình, Bộ Đường sắt Trung Quốc, Bắc Kinh, 2006.

Downloads

Download data is not yet available.
Received
18/01/2021
Revised
04/02/2021
Accepted
27/02/2021
Published
15/04/2021
Type
Research Article
How to Cite
Nguyễn Hồng, P., & Chu Quang , C. (9600). A study on real measured settlement analysis and settlement forecast of high-speed railway foundation. Transport and Communications Science Journal, 72(3), 277-290. https://doi.org/10.47869/tcsj.72.3.4
Abstract Views
107
Total Galley Views
203