Ứng dụng phần mềm IVE xác định lượng phát thải khí nhà kính từ hoạt động của xe máy tại Hà Nội
Email:
nylien@utc.edu.vn
Từ khóa:
Hệ số phát thải, Khí nhà kính, xe máy, IVE, VSP, Hà Nội
Tóm tắt
Giao thông vận tải đang là một trong những nguồn phát thải khí nhà kính (KNK) chủ yếu do nhu cầu năng lượng lớn trong khi năng lượng chủ yếu đến từ nhiên liệu hóa thạch. Nghiên cứu này nhằm xác định lượng phát thải khí nhà kính (KNK) từ xe máy tại Hà Nội dựa trên đặc trưng lái ngoài thực tế, sử dụng phần mềm mô phỏng phát thải IVE. Dữ liệu lái thực được thu thập bằng thiết bị Garmin 65s trên 40 tuyến đường của Hà Nội. Bộ lọc gồm 9 bước đã được sử dụng để xử lý các sai số ngẫu nhiên, tỷ lệ các điểm dữ liệu đã được phát hiện và xử lý là 7,1%. Sự phân bố công suất riêng của xe máy tại Hà Nội tập trung chủ yếu trong vùng có vận tốc bằng 0 hoặc vùng có công suất thấp. Kết quả cho thấy hệ số phát thải KNK của xe máy tại Hà Nội đối với CO2 và CH4 lần lượt là 46,71 g/km và 0,27 g/km. Tổng lượng phát thải KNK từ xe máy năm 2020 ước tính khoảng 1,36 triệu tấn CO₂tđ và có thể đạt 1,78 triệu tấn vào năm 2025. Mức phát thải KNK trung bình năm của một xe máy trong điều kiện lái thực tại Hà Nội vào khoảng 0,41 tấn CO₂tđ.Tài liệu tham khảo
[1]. World Bank, Country Climate and Development (Vietnam), 2022. https://www.worldbank.org/en/publication/country-climate-development-reports.
[2]. J. E. Oh, M. J. Dos Anjos Ribeiro Cordeiro, J. A. Rogers, K. Nguyen, D. Bongardt, L. T. Dang ,V. A. Tuan, Addressing Climate Change in Transport: Volume 1 : Pathway to Low-Carbon Transport The World Bank and Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH, 2019. http://documents.worldbank.org/curated/en/581131568121810607/Volume-1-Pathway-to-Low-Carbon-Transport
[3]. Chương trình Quốc gia về Năng lượng tiết kiệm và hiệu quả (VNEEP), Thống kê năng lượng Việt Nam, 2021.
[4]. Viện chiến lược và phát triển giao thông vận tải (TDSI), Niên giám thống kê vận tải và Logistics, NXB GTVT, 2020.
[5]. Đ.H. Nguyễn, T. Michimasa, H.L. Bùi, T.L.H. Nguyễn, B.N. Nguyễn, T.T. Lưu, T.D. Nguyễn, Báo cáo dự án: Nghiên cứu hiện trạng giao thông xe máy tại VIệt Nam. Mã số: TRN/FAC/12/006/REG, Bộ Giao thông vận tải, 2019.
[6]. Huong Le, F. Posada ,Z. Yang, Electric two-wheeler market growth in Vietnam: An overview, International Council on Clean Transportation, (2022).
[7]. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2006 IPCC guidelines for national greenhouse gas inventories. Vol 2: Energy, 2006.
[8]. T. T. Nguyen, T. D. Nghiem ,T. T. Tran, Potentiality of Co-benefits of climate and air quality in fuel switching for Hanoi bus system, Journal of Science and Technology, 49 (2011) 117-128. https://doi.org/10.15625/0866-708X
[9]. N. T. Y. Lien ,N. T. Dung, Health co-benefits of climate change mitigation for the bus system of Hanoi, Vietnam Journal of Science and Technology, 56 (2018) 312-323. http://doi.org/10.15625/2525-2518/56/3/9398
[10]. T. D. Nghiem, T. N. Tran ,T. T. Tran, Co-benefits of air quality and climate for taxi system in Hanoi associated with selected control scenarios, Journal of Science and Technology, 51 (2013) 104-111.
[11]. N. T. Kim Oanh, M. T. T. Phuong, D. A. Permadi, Analysis of motorcycle fleet in Hanoi for estimation of air pollution emission and climate mitigation co-benefit of technology implementation, Atmospheric environment, 59 (2012) 438-448. http://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2012.04.057
[12]. N. T. Kim Oanh ,H. V. Huynh, Comparative Assessment of Traffic Fleets in Asian Cities for Emission Inventory and Analysis of Co-Benefit from Faster Vehicle Technology Intrusion, (2015) http://doi.org/10.13140/RG.2.1.1545.5764.
[13]. Y. L. T. Nguyen, H. Y. T. Than, Estimating the greenhouse gas emission factor of motorcycles under real-world driving conditions in Hanoi: a case study, Transport and Communications Science Journal, 74 (2023) 764-774. https://doi.org/10.47869/tcsj.74.7.1
[14]. International Sustainable Systems Research Center, International Vehicle Emissions (IVE): Model Overview and Model Users Manual, 2008. http://www.issrc.org/ive/
[15]. D. A. Niemeier, T. Limanond ,E. J. Morey, Data collection for driving cycle development: evaluation of data collection protocols, Institute of Transportation Studies, University of California at Davis, 1999.
[16]. J. Jun, R. Guensler ,J. Ogle, Smoothing Methods Designed to Minimize the Impact of GPS Random Error on Travel Distance, Speed, and Acceleration Profile Estimates Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1972 (2006) 141-150. https://doi.org/10.1177/0361198106197200117.
[17]. J. Ogle, R. Guensler, W. Bachman, M. Koutsak ,J. Wolf, Accuracy of Global Positioning System for Determining Driver Performance Parameters, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1818 (2002) 12-24. https://doi.org/10.3141/1818-03
[18]. H. Y. Tong ,W. T. Hung, A Framework for Developing Driving Cycles with On-Road Driving Data, Transport Reviews: A Transnational Transdisciplinary Journal, 30 (2010) 589-615. http://dx.doi.org/10.1080/01441640903286134.
[19]. N. T. Yen-Lien, K. N. Duc, Q. C. Minh, Y. T. T. Hai ,M. B. Le Hong, A study on the determination of the real-world driving characteristics of motorcycles in Hanoi, Transport and Communications Science Journal, 73 (2022) 412-426. https://doi.org/10.47869/tcsj.73.4.6
[20]. Le Anh-Tuan, P. M. Tuan, N. T. Truc ,N. D. Vinh, Measurements of Emission factors and Fuel Consumption for Motocycles on a Chassis Dynamometer based on a localized driving cycle, ASEAN Engineering Journal Part C, 1 (2012) 73-85.
[21]. S.-H. Ho, Y.-D. Wong ,V. W.-C. Chang, Developing Singapore Driving Cycle for passenger car to estimate fuel consumption and vehicular emissions, Atmospheric Environment, 97 (2014) 335-362.
[22]. A. Duran ,M. Earleywine, GPS Data Filtration Method for Drive Cycle Analysis Applications, SAE 2012 World Congress, 2012.
[23]. C. Lin, X. Zhou, D. Wu ,B. Gong, Estimation of Emissions at Signalized Intersections Using an Improved MOVES Model with GPS Data, International Journal of Environmental Research and Public Health, 16 (2019) 3647. http://doi.org/10.3390/ijerph16193647.
[24]. Nguyễn Thị Yến Liên, Nghiên cứu ảnh hưởng của các phương thức lái đến mức tiêu hao nhiên liệu ngoài thực tế đối với xe máy. Đề tài NCKH cấp Trường trọng điểm, mã số: T2022-MT-013TĐ, Trường Đại học Giao thông vận tải, 2023.
[25]. Viện Khoa học và Công nghệ giao thông vận tải, Nghiên cứu thí điểm kiểm tra khí thải xe mô tô, xe gắn máy và thu hồi xe mô tô, xe gắn máy cũ đang lưu hành trên địa bàn thành phố Hà Nội góp phần bảo vệ môi trường không khí, 2022.
[26]. Viện Khoa học và Công nghệ giao thông vận tải, Nghiên cứu thực trạng phát thải của xe máy đang lưu hành hướng tới kiểm soát khí thải, góp phần cải thiện chất lượng môi trường không khí, 2018..
[27]. Tổng Cục thống kê, Số liệu thống kê về đơn vị hành chính, đất đai và khí hậu, 2024. https://www.gso.gov.vn/so-lieu-thong-ke/.
[28]. J. Jungwook, G. Randall ,O. Jennifer, Smoothing Methods Designed to Minimize the Impact of GPS Random Error on Travel Distance, Speed, and Acceleration Profile Estimates Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1972 (2006) 141-150. http://dx.doi.org/10.3141/1972-19.
[29]. I. Selesnick, Least Squares with Examples in Signal Processing, 2013. https://eeweb.engineering.nyu.edu/iselesni/lecture_notes/least_squares/least_squares_SP.pdf
[30]. Y.-L. T. Nguyen, N.-D. Bui, T.-D. Nghiem ,A.-T. Le, GPS data processing for driving cycle development in Hanoi, Vietnam, Journal of Engineering Science and Technology (JESTEC), 15 (2020) 1429 - 1440.
[31]. W. F. Faris, H. A. Rakha, R. I. Kafafy, M. Idres ,S. Elmoselhy, Vehicle fuel consumption and emission modelling: an in-depth literature review, International Journal of Vehicle Systems Modelling and Testing, 6 (2011) 318-395. http://doi.org/10.1504/IJVSMT.2011.044232.
[32]. H. Guo, Q.-y. Zhang, Y. Shi ,D.-h. Wang, Evaluation of the International Vehicle Emission (IVE) model with on-road remote sensing measurements, Journal of environmental sciences (China), 19 (2007) 818-826. https://doi.org/10.1016/S1001-0742(07)60137-5
[33]. J. L. Jimenez-Palacios, Understanding and quantifying motor vehicle emissions with vehicle specific power and TILDAS remote sensing, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, 1999.
[34]. L. A. Son, J. Zhang ,A. Fujiwara, The MATLAB Toolbox for GPS Data to Calculate Motorcycle Emission in Hanoi - Vietnam, Singapore, 2012.
[35]. G. O. Duarte, G. A. Gonçalves ,T. L. Farias, A methodology to estimate real-world vehicle fuel use and emissions based on certification cycle data, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 111 (2014) 702-710. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.104
[36]. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2019 Refinement to the 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories, 2019. https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2019rf/index.html
[37]. GIZ, Advancing Transport Climate Strategies in Rapidly Motorising Countries (TraCS), 2018.
[38]. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), IPCC Sixth Assessment Report. Chapter 7: The Earth’s Energy Budget, Climate Feedbacks, and Climate Sensitivity, 2024. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/chapter/chapter-7/#7.6
[39]. M. Eliasson, A Kalman filter approach to reduce position error for pedestrian applications in areas of bad GPS reception, Department of Computing Science, Umeå University, Sweden, 2014.
[40]. Y.-L. T. Nguyen, T.-D. Nghiem, A.-T. Le ,N.-D. Bui, Development of the typical driving cycle for buses in Hanoi, Vietnam, Journal of the Air & Waste Management Association, 69 (2019) 423-437. https://doi.org/10.1080/10962247.2018.1543736
[41]. Y.-L. Nguyen T., K. Nguyen Duc, A.-T. Le, H.-Y. Than T. ,Q. Cao Minh, A cost-effective solution to estimate fuel consumption and greenhouse gas emissions for motorcycles: a case study, Energy Sources, Part A: Recovery, Utilization, and Environmental Effects, 45 (2023) 9202-9216.
[42]. C. T. Dung, T. Miwa, H. Sato ,T. Morikawa, Analysis on Characteristics of Passenger Car and Motorcycle Fleets and Their Driving Conditions in Developing Country: A Case Study in Ho Chi Minh City, Vietnam, Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 11 (2015) 890-905. http://dx.doi.org/10.11175/easts.11.890.
[43]. Y.-L. T. Nguyen, K. N. Duc, A.-T. Le, T.-D. Nghiem, H.-Y. T. Than, Impact of real-world driving characteristics on the actual fuel consumption of motorcycles and implications for traffic-related air pollution control in Vietnam, Fuel, 345 (2023) 128256. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2023.128256.
[44]. Y.-L. T. Nguyen, K. N. Duc, A.-T. Le, T.-D. Nghiem, H.-Y. T. Than, Impact of real-world driving characteristics on the actual fuel consumption of motorcycles and implications for traffic-related air pollution control in Vietnam, Fuel, 345 (2023) 1-12. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2023.128256
[45]. H. D. Tung, H. Y. Tong, W. T. Hung, N. T. N. Anh, Development of emission factors and emission inventories for motorcycles and light duty vehicles in the urban region in Vietnam, Science of the Total Environment, 409 (2011) 2761–2767. http://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2011.04.013
[46]. Tổ chức Hợp tác quốc tế Đức (GIZ), Kịch bản hướng tới phát thải ròng bằng "0" trong ngành giao thông vận tải tại Việt Nam, 2024.
[2]. J. E. Oh, M. J. Dos Anjos Ribeiro Cordeiro, J. A. Rogers, K. Nguyen, D. Bongardt, L. T. Dang ,V. A. Tuan, Addressing Climate Change in Transport: Volume 1 : Pathway to Low-Carbon Transport The World Bank and Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH, 2019. http://documents.worldbank.org/curated/en/581131568121810607/Volume-1-Pathway-to-Low-Carbon-Transport
[3]. Chương trình Quốc gia về Năng lượng tiết kiệm và hiệu quả (VNEEP), Thống kê năng lượng Việt Nam, 2021.
[4]. Viện chiến lược và phát triển giao thông vận tải (TDSI), Niên giám thống kê vận tải và Logistics, NXB GTVT, 2020.
[5]. Đ.H. Nguyễn, T. Michimasa, H.L. Bùi, T.L.H. Nguyễn, B.N. Nguyễn, T.T. Lưu, T.D. Nguyễn, Báo cáo dự án: Nghiên cứu hiện trạng giao thông xe máy tại VIệt Nam. Mã số: TRN/FAC/12/006/REG, Bộ Giao thông vận tải, 2019.
[6]. Huong Le, F. Posada ,Z. Yang, Electric two-wheeler market growth in Vietnam: An overview, International Council on Clean Transportation, (2022).
[7]. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2006 IPCC guidelines for national greenhouse gas inventories. Vol 2: Energy, 2006.
[8]. T. T. Nguyen, T. D. Nghiem ,T. T. Tran, Potentiality of Co-benefits of climate and air quality in fuel switching for Hanoi bus system, Journal of Science and Technology, 49 (2011) 117-128. https://doi.org/10.15625/0866-708X
[9]. N. T. Y. Lien ,N. T. Dung, Health co-benefits of climate change mitigation for the bus system of Hanoi, Vietnam Journal of Science and Technology, 56 (2018) 312-323. http://doi.org/10.15625/2525-2518/56/3/9398
[10]. T. D. Nghiem, T. N. Tran ,T. T. Tran, Co-benefits of air quality and climate for taxi system in Hanoi associated with selected control scenarios, Journal of Science and Technology, 51 (2013) 104-111.
[11]. N. T. Kim Oanh, M. T. T. Phuong, D. A. Permadi, Analysis of motorcycle fleet in Hanoi for estimation of air pollution emission and climate mitigation co-benefit of technology implementation, Atmospheric environment, 59 (2012) 438-448. http://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2012.04.057
[12]. N. T. Kim Oanh ,H. V. Huynh, Comparative Assessment of Traffic Fleets in Asian Cities for Emission Inventory and Analysis of Co-Benefit from Faster Vehicle Technology Intrusion, (2015) http://doi.org/10.13140/RG.2.1.1545.5764.
[13]. Y. L. T. Nguyen, H. Y. T. Than, Estimating the greenhouse gas emission factor of motorcycles under real-world driving conditions in Hanoi: a case study, Transport and Communications Science Journal, 74 (2023) 764-774. https://doi.org/10.47869/tcsj.74.7.1
[14]. International Sustainable Systems Research Center, International Vehicle Emissions (IVE): Model Overview and Model Users Manual, 2008. http://www.issrc.org/ive/
[15]. D. A. Niemeier, T. Limanond ,E. J. Morey, Data collection for driving cycle development: evaluation of data collection protocols, Institute of Transportation Studies, University of California at Davis, 1999.
[16]. J. Jun, R. Guensler ,J. Ogle, Smoothing Methods Designed to Minimize the Impact of GPS Random Error on Travel Distance, Speed, and Acceleration Profile Estimates Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1972 (2006) 141-150. https://doi.org/10.1177/0361198106197200117.
[17]. J. Ogle, R. Guensler, W. Bachman, M. Koutsak ,J. Wolf, Accuracy of Global Positioning System for Determining Driver Performance Parameters, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1818 (2002) 12-24. https://doi.org/10.3141/1818-03
[18]. H. Y. Tong ,W. T. Hung, A Framework for Developing Driving Cycles with On-Road Driving Data, Transport Reviews: A Transnational Transdisciplinary Journal, 30 (2010) 589-615. http://dx.doi.org/10.1080/01441640903286134.
[19]. N. T. Yen-Lien, K. N. Duc, Q. C. Minh, Y. T. T. Hai ,M. B. Le Hong, A study on the determination of the real-world driving characteristics of motorcycles in Hanoi, Transport and Communications Science Journal, 73 (2022) 412-426. https://doi.org/10.47869/tcsj.73.4.6
[20]. Le Anh-Tuan, P. M. Tuan, N. T. Truc ,N. D. Vinh, Measurements of Emission factors and Fuel Consumption for Motocycles on a Chassis Dynamometer based on a localized driving cycle, ASEAN Engineering Journal Part C, 1 (2012) 73-85.
[21]. S.-H. Ho, Y.-D. Wong ,V. W.-C. Chang, Developing Singapore Driving Cycle for passenger car to estimate fuel consumption and vehicular emissions, Atmospheric Environment, 97 (2014) 335-362.
[22]. A. Duran ,M. Earleywine, GPS Data Filtration Method for Drive Cycle Analysis Applications, SAE 2012 World Congress, 2012.
[23]. C. Lin, X. Zhou, D. Wu ,B. Gong, Estimation of Emissions at Signalized Intersections Using an Improved MOVES Model with GPS Data, International Journal of Environmental Research and Public Health, 16 (2019) 3647. http://doi.org/10.3390/ijerph16193647.
[24]. Nguyễn Thị Yến Liên, Nghiên cứu ảnh hưởng của các phương thức lái đến mức tiêu hao nhiên liệu ngoài thực tế đối với xe máy. Đề tài NCKH cấp Trường trọng điểm, mã số: T2022-MT-013TĐ, Trường Đại học Giao thông vận tải, 2023.
[25]. Viện Khoa học và Công nghệ giao thông vận tải, Nghiên cứu thí điểm kiểm tra khí thải xe mô tô, xe gắn máy và thu hồi xe mô tô, xe gắn máy cũ đang lưu hành trên địa bàn thành phố Hà Nội góp phần bảo vệ môi trường không khí, 2022.
[26]. Viện Khoa học và Công nghệ giao thông vận tải, Nghiên cứu thực trạng phát thải của xe máy đang lưu hành hướng tới kiểm soát khí thải, góp phần cải thiện chất lượng môi trường không khí, 2018..
[27]. Tổng Cục thống kê, Số liệu thống kê về đơn vị hành chính, đất đai và khí hậu, 2024. https://www.gso.gov.vn/so-lieu-thong-ke/.
[28]. J. Jungwook, G. Randall ,O. Jennifer, Smoothing Methods Designed to Minimize the Impact of GPS Random Error on Travel Distance, Speed, and Acceleration Profile Estimates Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1972 (2006) 141-150. http://dx.doi.org/10.3141/1972-19.
[29]. I. Selesnick, Least Squares with Examples in Signal Processing, 2013. https://eeweb.engineering.nyu.edu/iselesni/lecture_notes/least_squares/least_squares_SP.pdf
[30]. Y.-L. T. Nguyen, N.-D. Bui, T.-D. Nghiem ,A.-T. Le, GPS data processing for driving cycle development in Hanoi, Vietnam, Journal of Engineering Science and Technology (JESTEC), 15 (2020) 1429 - 1440.
[31]. W. F. Faris, H. A. Rakha, R. I. Kafafy, M. Idres ,S. Elmoselhy, Vehicle fuel consumption and emission modelling: an in-depth literature review, International Journal of Vehicle Systems Modelling and Testing, 6 (2011) 318-395. http://doi.org/10.1504/IJVSMT.2011.044232.
[32]. H. Guo, Q.-y. Zhang, Y. Shi ,D.-h. Wang, Evaluation of the International Vehicle Emission (IVE) model with on-road remote sensing measurements, Journal of environmental sciences (China), 19 (2007) 818-826. https://doi.org/10.1016/S1001-0742(07)60137-5
[33]. J. L. Jimenez-Palacios, Understanding and quantifying motor vehicle emissions with vehicle specific power and TILDAS remote sensing, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, 1999.
[34]. L. A. Son, J. Zhang ,A. Fujiwara, The MATLAB Toolbox for GPS Data to Calculate Motorcycle Emission in Hanoi - Vietnam, Singapore, 2012.
[35]. G. O. Duarte, G. A. Gonçalves ,T. L. Farias, A methodology to estimate real-world vehicle fuel use and emissions based on certification cycle data, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 111 (2014) 702-710. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.104
[36]. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 2019 Refinement to the 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories, 2019. https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2019rf/index.html
[37]. GIZ, Advancing Transport Climate Strategies in Rapidly Motorising Countries (TraCS), 2018.
[38]. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), IPCC Sixth Assessment Report. Chapter 7: The Earth’s Energy Budget, Climate Feedbacks, and Climate Sensitivity, 2024. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/chapter/chapter-7/#7.6
[39]. M. Eliasson, A Kalman filter approach to reduce position error for pedestrian applications in areas of bad GPS reception, Department of Computing Science, Umeå University, Sweden, 2014.
[40]. Y.-L. T. Nguyen, T.-D. Nghiem, A.-T. Le ,N.-D. Bui, Development of the typical driving cycle for buses in Hanoi, Vietnam, Journal of the Air & Waste Management Association, 69 (2019) 423-437. https://doi.org/10.1080/10962247.2018.1543736
[41]. Y.-L. Nguyen T., K. Nguyen Duc, A.-T. Le, H.-Y. Than T. ,Q. Cao Minh, A cost-effective solution to estimate fuel consumption and greenhouse gas emissions for motorcycles: a case study, Energy Sources, Part A: Recovery, Utilization, and Environmental Effects, 45 (2023) 9202-9216.
[42]. C. T. Dung, T. Miwa, H. Sato ,T. Morikawa, Analysis on Characteristics of Passenger Car and Motorcycle Fleets and Their Driving Conditions in Developing Country: A Case Study in Ho Chi Minh City, Vietnam, Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 11 (2015) 890-905. http://dx.doi.org/10.11175/easts.11.890.
[43]. Y.-L. T. Nguyen, K. N. Duc, A.-T. Le, T.-D. Nghiem, H.-Y. T. Than, Impact of real-world driving characteristics on the actual fuel consumption of motorcycles and implications for traffic-related air pollution control in Vietnam, Fuel, 345 (2023) 128256. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2023.128256.
[44]. Y.-L. T. Nguyen, K. N. Duc, A.-T. Le, T.-D. Nghiem, H.-Y. T. Than, Impact of real-world driving characteristics on the actual fuel consumption of motorcycles and implications for traffic-related air pollution control in Vietnam, Fuel, 345 (2023) 1-12. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2023.128256
[45]. H. D. Tung, H. Y. Tong, W. T. Hung, N. T. N. Anh, Development of emission factors and emission inventories for motorcycles and light duty vehicles in the urban region in Vietnam, Science of the Total Environment, 409 (2011) 2761–2767. http://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2011.04.013
[46]. Tổ chức Hợp tác quốc tế Đức (GIZ), Kịch bản hướng tới phát thải ròng bằng "0" trong ngành giao thông vận tải tại Việt Nam, 2024.
Tải xuống
Chưa có dữ liệu thống kê

Nhận bài
04/03/2025
Nhận bài sửa
25/03/2025
Chấp nhận đăng
10/04/2025
Xuất bản
15/04/2025
Chuyên mục
Công trình khoa học
Kiểu trích dẫn
Vũ Thị Ngọc, A., Vũ Thị, M., Nguyễn Trọng, H., Bùi Lê Hồng, M., Thân Thị Hải, Y., & Nguyễn Thị Yến, L. (1744650000). Ứng dụng phần mềm IVE xác định lượng phát thải khí nhà kính từ hoạt động của xe máy tại Hà Nội. Tạp Chí Khoa Học Giao Thông Vận Tải, 76(3), 213-227. https://doi.org/10.47869/tcsj.76.3.2
Số lần xem tóm tắt
17
Số lần xem bài báo
7